torsdag 19 mars 2015

Bildanalys med Tarja (helt osorterade anteckningar)

Innan vi hade bilderböcker överfördes berättelser genom muntlig tradition. Det är det som ligger bakom dagens bilderböcker, överföra en berättartradition och berättelser om livet. Ex akta sig för skogar och vatten för att barnen inte skulle hamna i fara. 

Boktryckarkonsten Gutenberg. från början bara de rika som hade råd att ha böcker. Sedelärande böcker för barn kom så småningom kring 1550, riktade sig till flickor hur de skulle bli ”giftasmaterial". Traditionen har sett olika ut genom olika tider och i olika klasser. Kyrkmålningarna oftast de enda bilder man kunde se. Moraliska värderingar. En tidig form av berättelser för vuxna och barn.

Första läroboken ”världen i bilder” 1600 tal Comenius Lära barn läsa och skriva samt förstå mer om omvärlden.

1800 talet, pratade om barn som en speciell kategori, barndomen ”uppfanns”, innan dess existerade den inte i begreppsvärlden. Även fantasi och lekens betydelse John Locke, Rosseau Emile 1762. Man kan säga att reggio började här, han var den förste som berättade hur viktigt det var med det självständiga barnet.

Dagens barnbilderbok föddes i england i samband med söndagsskolor, walter crane 1889 Floras fiest, Elsa Beskow inspirerades av denna!

Fortfarande mycket fabler i dagens bilderböcker, en rest från grekiska aisopos.

1976 boom inom sagor och berättelser, Bruno Bettelheim The uses of enchantment, sagans förtrollade värld, inspirerad av freud. Analyserade folksagorna. menade att sagor är livsviktiga för barn eftersom de berättar om livet för barnen, alla svåra känslor och dilemman, fast på ett symboliskt plan vilket gör att barnen enklare kan förstå dem. De har en katarsisk funktion, den hjälper till att rena. Om barnen vill höra samma saga om och om igen hjälper det dem att bearbeta svåra saker i livet. Tjänar barnets identitetsutveckling.

Bildanalys utifrån två nivåer; psykoanalytisk och bildsemiotisk 

Gör en analys av uppslag för uppslag, fem minuter per uppslag
-vad är det vi ser? manifest nivå (träd rötter vatten ex) Denotation
-gå in under ytan, associera utifrån symboliken i bilderna, connotation, latent mening, vad ligger bakom det uppenbara?

Man kan använda den kunskap man redan har om författaren i sin analys

historisk kontext
biografi
form
semiotics
dekonstruera
marxism
feminism
psykoanalytiskt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar