Ofta ser man att torg mest blir matsalar och/eller ställen att springa på. Linda menar att om inget intressant finns på torget så är det just vad det signalerar. Vi måste vara medvetna om vad vi tror om barn för att det får konsekvenser för vad vi gör och hur vi utformar våra miljöer. Torgets miljö ska vara överraskande, oförutsägbar och utmanande, en plats där man är tillsammans med andra, med sina egna och andras tankar.
Det är viktigt att vi diskuterar tillsammans med våra kollegor kring vår barnsyn och våra ställningstaganden, annars är risken att det bara blir en massa fina ord. Det vi tänker måste också synas i såväl miljö som i bemötandet mot barnen. Detta la Linda stor betoning vid.
Hon delade även med sig av sina tankar kring hur man bygger upp en inspirerande miljö. Att man tänker på att det ska vara estetiskt tilltalande, t ex monokromatiskt placerade material, eftersom plottrighet och rörighet leder till att man inte kan få en bra överblick över vad som finns att göra. Hon tipsade också om att ställa sig på knä i dörröppningen, för att på så sätt få barnens synvinkel på miljön. Det är också bra att tänka på mängd och variation, att mycket olikheter finns att upptäcka i materialet. Även ljuset är viktigt och kan användas för att bygga upp stämningar i rummet. OH- apparater och projektorer är jättebra att använda. Vi fick även tips på bra appar; bloom, trope, gravitarium, fluidity, partikles, fingerpaint och art of glow. Man behöver heller inte köpa en massa nya dyra saker, utan vrida och vända på det man har, hur kan det användas på andra sätt? Det gäller såklart i allra högsta grad även returmaterial, som kan bli fantastisk material för lek och skapande.
Man behöver också tänka kring organisation och tillgänglighet. På Lindas förskola arbetar de med så kallat "flöde, där pedagogerna är utplacerade på vissa stationer och barnen flödar däremellan, där de tycker att det är intressant att vara. Lindas roll då är att duka upp och välkomna barnen och sedan att vara på torget tillsammans med pedagogerna och barnen i deras utforskande.
Det är också viktigt att fundera över relationer i miljön, vad gör materialet för att barnen ska kunna uppleva samarbete? Kan vi veta vilket lärande, utforskande som kommer att ske i en viss miljö? Vi måste tänka kring vad våra miljöer kan bli för att barn blir i relation till de möjligheter och normer som de olika miljöerna och aktiviteterna utgör.
En diskussion som kom upp var kring hur vi hanterar kaos? Vågar vi släppa på gränserna?
Kreativt kaos en nödvändighet konstaterades, man kan alltid städa upp tillsammans med barnen efteråt. Det är viktigt att fundera över vilken tillit vi har till varandra som kollegor?
Mina egna tankar kring torg är att det kan vara en fantastisk plats att mötas på och utforska, men att det krävs att en pedagog har speciellt ansvar för miljön, annars riskerar den att falla mellan stolarna, så att säga. Tyvärr är min erfarenhet den att alla har fullt upp med de egna miljöerna på avdelningarna och att man inte lägger energi på att hålla torget i ordning då det blir alldeles för många kockar på en soppa och ingen vet riktigt vad man håller på med. Material läggs till eller försvinner utan eftertanke eller diskussion. Det är också viktigt vilket förhållningssätt pedagogerna har gentemot varandra när man vistas på torget, får flera olika sätt att vara pedagog samexistera? Tar man upp "problem" som att någon glömt utföra olika rutinhandlingar? Blir det viktigare att måltiderna får ta plats än att barnen får leka? Det finns många frågor att ställa sig kring torgets existens och jag tror att nyckeln är gemensam reflektion och diskussion på hela huset samt en torgpedagog. Annars riskerar torget att bli allt annat än en utvecklande mötesplats.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar