torsdag 5 februari 2015

Studiebesök på Solgläntan

Carina och Maria tog emot oss och började med att berätta kring förskolans gemensamma projekt ”min egen relation till en plats”.
Tankarna startade i att förskolan kan upplevas som ”isolerad” från omvärlden, hur ska man ändra på det? Hur kan man ta sig ut från förskolan, bli mer synlig i samhället?

De började med att sätta sig själva i relation till det de ville göra med barnen genom att gå ut i närmiljön. Vad kan en plats berätta?

Marias barngrupps plats blev konstmuséet och de har arbetat mycket kring de upplevelser de fått när de besökt sin plats. Alla barnen valde ett konstverk som talade till dem. Som de tyckte var fin, ful, läskig eller som de var nyfikna på. Och sedan har man diskuterat förlänade frågor
-varför valde du den?
-hur ser den ut?
-kan vi göra en?
-hur hade du velat göra den?

Man kan använda konsten för att nå olika sätt att tänka, vara, uttrycka sig. Det är ok att ”tycka” vad man vill i konstanalysen.
Konst kan fungera som ett forum för demokrati. 

Frågor som dök upp under projektet var 
-hur pratar jag med barnen kring konst?
-vilka frågor ska jag ställa för att få reda på det jag vill veta?
Fortsätt fråga! sa Maria Det finns alltid ett varför. Hon valde att prata med barnen enskilt, för att få tag i barnets tanke, för att inte alla skulle säga samma sak.
Man kan också fråga vad barnen ser och känner och vad de tror att konstnären vill.

Maria och hennes kollegor har tillsammans med pedagogistan Carina reflekterat mycket kring detta med att följa barnen, betyder det att vi inte får veta något om det vi ska arbeta med? De tyckte att det var skönt att ha något i bagaget när de startade upp projektet, "man vet var fokus är, men sedan tar barnen sina vägar som man följer” sa Maria och fortsatte ”Vi kan faktiskt ge saker till barnen utan att beröva dem sina egna tankar. Hur lätt är det att komma på allt själv? Vi behöver veta saker för att kunna ta arbetet vidare med barnen”.

De reflekterar även kring om målen från förra pp (powerpointen/reflektionsdokumentet) följer med till nästa? Man får inte glömma att binda ihop!

Sedan gick vi runt på förskolan och insöp inspiration i deras pedagogiska miljöer! Här är några av de saker jag fastnade mest för:





























































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar